www.ettorakel.blogspot.com
- - -

NY SKRIVBLOGG:
ELDVARELSE.BLOGSPOT.COM

fredag 23 oktober 2015

Fler Halloween-grejer införskaffade + introducering till nya kategorier på bloggen

Alltså, det är något visst med Halloween. Och jag vet inte varför, men enda sedan jag var liten har jag fascinerats av skräck, fantasy och legender om vampyrer, demoner och så vidare. Det är ett intresse som jag tror att jag inte visat så mycket av i bloggen, och jag tror att jag ska börja skriva mer om detta. Dels för att jag tror att jag är långt ifrån ensam att uppskatta sånt, dels för att det finns extremt få bloggar som skriver om sådana ämnen, och dels för att denna blogg är MIN. Den ska representera mig. Allt jag finner intresse i.

Jag finner intresse i musik, fotografering, serieteckning, (vänster)politik, HBTQ, skrivande, filosofi, konst.... Och det ser man rätt tydligt här i bloggen. Det är detta jag brukar skriva om.

Men vad många kanske inte vet är att jag även har ett stort intresse för saker som fantasy/skräck (film, tv-spel, böcker, annan litteratur, rollspel, figurer/rekvisita inom fantasy, inredning, inom konst, inom ALLT), Goth-kulturen, Japansk kultur och Anime/manga, samt det övernaturliga (ja, jag besöker gärna spökplatser...).

Kanske har man fått lite hintar om det när jag t.ex hade mitt fotoprojekt "skräckfoto" eller när jag långt bak i arkivet visade upp diverse samlarfigurer från anime-serier jag kollade på. Men det har knappast fått ett stort utrymme.

Så, nu får vi väl se om jag börjar skriva mer om detta också. För ja, bloggen kommer fortsätta handla om konst, filosofi, musik, psykiatri, politik, HBTQ, fotografering och allt annat som den handlat om tidigare, jag tänker bara lägga till några kategorier.

Återigen tillbaka till Halloween. Det är samma sak varje år: jag blir manisk och köper mängder av coola prylar och är helextas, men tyvärr är resten av Sverige inte som jag (ja, jag önskar att jag bodde i USA. I alla fall under Halloween-helgen..) och därmed firar jag med några få vänner varje år, om ens det. Men, som jag skrev i förra inlägget så handlar denna helg om mig och mitt välbefinnande. Det är därför jag unnar mig att köpa massor av skräck-rekvisita... För Halloween är den enda "högtid" jag faktiskt genuint tycker om! Jul, midsommar, påsk... Äh det är inget för mig och jag firar mest för mina anhörigas skull. Men Halloween är som gjord för mig. Det är en helg jag faktiskt tycker om. Därför tänker jag vara extas och manisk och köpa coola trollkarls-hattar, oavsett om jag är den enda som kommer ta det på allvar. Jag önskar alla kunde vara lika extas på Halloween som de är på Jul. Pfft, fattar inte ens hypen med jul?

Anyways, här är lite av vad jag köpte idag:
#Ännu mer vampyrsmink/teater-make up + teater-blod (fejk-blod)
#Blodig mask
#Papptallrikar, muggar och servetter med halloween-tema
#Fejk-tatueringar med sår och stygn
#Latex (så jag kan göra fejkade köttsår och annat äckligt haha)
#Nån mysko grej med dödskallar att sätta ljus i
#En hatt (ser ut som en blandning mellan en trollkarls-hatt och en zombie hatt eller något sånt)
#Prydnad med en skum zombie
#Ljus
#Dödskalle med ljus som lyser (elektroniskt ljus)
#Shower gel som ser ut som en blodpåse (sån man får genom dropp på sjukhus). Vågar dock inte använda det... tyckte bara det såg lite äckligt och coolt ut. Kan skrämma de som ska gå på toa med den genom att ha den hängandes i mitt badrum...

Det roliga med mig är att vissa saker jag köpt på Halloween får stanna framme året om, i alla fall om det ser snyggt ut och man inte uppenbart kan se att det är Halloween-grejer förstårs. T.ex den där zombie-prydnaden i porslin som jag köpte idag, tillhör en serie med sådana figurer och två av dem har jag redan sen förra året och de har stått framme hela året, och står där året om. De står på bänken framför min TV. De liksom skrämmer slag på mina gäster som ställer sig och inspekterar mitt Ps4 som står precis bredvid dem...




Undrar om jag har tillräckligt med grejer inför Halloween nu? Detta är vad jag har införskaffat i år (allt som allt):


Ja, det kom med lite kläder och koppar och skräp med på bilden också... men tyvärr är jag inte den husliga typen.


Någon är visst väldigt exalterad redan... Och den där blodiga masken ingår egentligen inte i min kommande Halloween-utklädsel. Hatten ska jag däremot använda, den kommer vara pricken över i:et på min halloweenkostym! Den masken köpte jag mest för att den var lite tuff och äcklig...

Jag ska vara en korsning mellan Dracula (vampyr alltså) och en trollkarl! En trollpyr med andra ord! Känner mig lite som Professor Frankenstein. Jag har uppfunnit ett eget monster/väsen liksom...

Det enda som fattas i min förklädnad är en vit skjorta som jag ska bloda ner lite med fejk-blod (blir väl lite zombie-drag i outfiten också hehe). Och kanske en traditionell gammaldags väst eller något sånt. Tänkte leta efter gamla klassiska kläder på Myrorna nästa vecka.



Fast jag måste säga att jag ändå passar i hatt, även utan att jag klär ut mig... Kanske borde skaffa en hatt att ha till vardags?

/Oraklet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar