www.ettorakel.blogspot.com
- - -

NY SKRIVBLOGG:
ELDVARELSE.BLOGSPOT.COM

söndag 3 april 2016

Utdrag ur min tankebok #2

Jag har tidigare berättat att jag samlar alla mina tankar i en speciell bok, och här kommer fler av mina tankar och teorier dvs utdrag från boken. Som jag sagt tidigare är detta mina egna tankar och dessa teorier är logiska för mig. De måste givetvis inte vara alla andras sanning bara för att de är min sanning.

Om källkritik:
"När man är källkritisk bör man utgå ifrån sitt sunda förnuft samt se om flera källor pekar på samma slutsats, snarare än kolla om det är en inflytelserik forskare som skrivit slutsatsen.
Det som var fakta för hundra år sedan är inte fakta idag.
Även forskning och rön är i ständig rörelse."

Om 'tid':
"Man kan med förenklade ord säga att tid för mig är något som rör sig och något som är oberoende. Tiden ändrar sig inte efter människan, utan tvärtom. Det är en av få saker vi vet existerar men som vi inte kan manipulera. Däremot kan vi välja hur vi vill mäta tiden. Men det är bara ett instrument för hur vi vill uppfatta den, inte efter vad den är."

Om liv i andra galaxer (universum):
Hämtat ur en filosofisk konversation som jag hade med en person. Detta är mitt svar till personen (som jag tydligen skrivit ner)...
"Däremot tror jag det finns varelser i kanske andra galaxer som har mer kapacitet än oss, både somatiskt och själsligt. De kanske har förmågor vi inte har. Men då är det deras standard. För även de har en gräns för vad de är kapabla till, även om den gränsen kanske är högre än vår. Tror dock inte man kan konverteras till olika nivåer så som du beskrev utan att det isåfall finns olika förmågor hos olika varelser redan från början och att dessa är standard för respektive art/varelse. Vi kan ju knappast få något från tomma luften som vi inte redan har inbyggt från början, eller hur? Sen tror jag det finns varelser i universum av alla nivåer. Både de som är överlägsna oss, kanske har förmågor vi inte ens besitter alls, men även varelser som är mer primitiva jämfört med oss."

Om idealiskt tänkande:
"Man kan inte alltid tänka idealiskt, dsv se det positiva i allt. Det går emot viss del av min logik. Man kan inte bara se och höra det man vill se och höra, i alla fall inte i för hög dos. Sanningen kan inte alltid vara tillfredställande eftersom jag tror att världen är uppbyggd i motpoler. Godhet kan inte finnas utan ondska och vise versa. En trasig skosula blir inte mer hel för att du tittar på skon uppifrån."

- - -
Notera att detta enbart är utdrag ur mina anteckningar och därför bara korta sammanfattningar. Det kan hända att de längre texterna publiceras någon gång i framtiden.

/Oraklet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar